چشم‌انداز واحد پژوهشی

دستاوردهای مشخص مورد انتظار در پایان برنامه پژوهشی

 این دستاوردها شامل نوآوری­‌ها در حوزه پژوهش، توسعه دانش فنی، فناوری، ساخت دستگاه، توسعه محصول، توسعه نرم‌افزار یا بانک اطلاعاتی، قابلیت ارائه خدمات دانش‌بنیان، ارائه راه‌­حل برای معضلات صنعتی، علمی یا فناورانه است.

این پژوهش‌ها با توسعه دانشی می‌تواند زمینه را برای مطالعات کاربردی‌تر و بالا بردن سطح توانمندی زبان‌آموزان ایرانی به دلایل زیر فراهم کند:

  • زبان فارسی تا حد زیادی به زبان عربی نزدیک است، چه از لحاظ تشابه حرف (در بیان و نگارش) و چه از لحاظ واژگان و قواعد نحوی، بلاغی و بحرهای شعری
  • زبان عربی برای ایرانیان یک زبان اجنبی تلقی نمی‌گردد، بلکه زبان دین و فرهنگ اسلامی آنهاست.
  • ناظر به اصل شانزدهم قانون اساسی و به منظور پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی، یک فرد ایرانی یادگیری قرآن را از مقطع ابتدایی آغاز می‌کند و سپس یادگیری علوم زبان عربی را تا پایان دوران تحصیلی مدرسه ادامه می‌دهد.
  • زبان عربی یکی از محتواهای اجباری در آزمون ورود به دانشگاه در تمامی رشته‌ها در دانشگاه‌های ایران است.
  • واحدهای زبان عربی جزو واحدهای درسی تعدادی از رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود، مانند:

همه رشته‌های الهیات (علوم قرآن و حدیث، فلسفه، عرفان و ادیان، فقه، تاریخ تمدن اسلامی)

حقوق

تاریخ

زبان و ادبیات فارسی

مطالعات زنان و خانواده

  • برخی از جوانان ایرانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی وارد دپارتمان‌های زبان عربی می شوند که دارای سه رشته است: ادبیات، ترجمه و آموزش زبان عربی به ایرانیان
  • آموزش زبان عربی در ایران به صورت عام مبتنی بر روش «قواعد-ترجمه» است که برای فهم متون کهن دینی طراحی شده است و حتی نه بررسی متون ادبی (چه قدیم و چه جدید آن). بنابراین تمرکز بر روی دانش است و نه مهارت و یا به عبارت دیگر ناظر به سخن گفتن درباره زبان است و نه تمرین زبان. و بر این اساس وزارت آموزش عالی در ایران تصمیم گرفت تا اعتباری را به بسندگی ارتباطی در کنار بسندگی زبانی و فرهنگی اختصاص دهد و مصوبه‌ای نیز در این زمینه صادر کرده است تا بدین ترتیب دانشجویان برای رسیدن به سطح بسندگی زبانی و ارتباطی تلاش کنند.