چشمانداز واحد پژوهشی
دستاوردهای مشخص مورد انتظار در پایان برنامه پژوهشی
این دستاوردها شامل نوآوریها در حوزه پژوهش، توسعه دانش فنی، فناوری، ساخت دستگاه، توسعه محصول، توسعه نرمافزار یا بانک اطلاعاتی، قابلیت ارائه خدمات دانشبنیان، ارائه راهحل برای معضلات صنعتی، علمی یا فناورانه است.
این پژوهشها با توسعه دانشی میتواند زمینه را برای مطالعات کاربردیتر و بالا بردن سطح توانمندی زبانآموزان ایرانی به دلایل زیر فراهم کند:
- زبان فارسی تا حد زیادی به زبان عربی نزدیک است، چه از لحاظ تشابه حرف (در بیان و نگارش) و چه از لحاظ واژگان و قواعد نحوی، بلاغی و بحرهای شعری
- زبان عربی برای ایرانیان یک زبان اجنبی تلقی نمیگردد، بلکه زبان دین و فرهنگ اسلامی آنهاست.
- ناظر به اصل شانزدهم قانون اساسی و به منظور پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی، یک فرد ایرانی یادگیری قرآن را از مقطع ابتدایی آغاز میکند و سپس یادگیری علوم زبان عربی را تا پایان دوران تحصیلی مدرسه ادامه میدهد.
- زبان عربی یکی از محتواهای اجباری در آزمون ورود به دانشگاه در تمامی رشتهها در دانشگاههای ایران است.
- واحدهای زبان عربی جزو واحدهای درسی تعدادی از رشتههای دانشگاهی محسوب میشود، مانند:
همه رشتههای الهیات (علوم قرآن و حدیث، فلسفه، عرفان و ادیان، فقه، تاریخ تمدن اسلامی)
حقوق
تاریخ
زبان و ادبیات فارسی
مطالعات زنان و خانواده
- برخی از جوانان ایرانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی وارد دپارتمانهای زبان عربی می شوند که دارای سه رشته است: ادبیات، ترجمه و آموزش زبان عربی به ایرانیان
- آموزش زبان عربی در ایران به صورت عام مبتنی بر روش «قواعد-ترجمه» است که برای فهم متون کهن دینی طراحی شده است و حتی نه بررسی متون ادبی (چه قدیم و چه جدید آن). بنابراین تمرکز بر روی دانش است و نه مهارت و یا به عبارت دیگر ناظر به سخن گفتن درباره زبان است و نه تمرین زبان. و بر این اساس وزارت آموزش عالی در ایران تصمیم گرفت تا اعتباری را به بسندگی ارتباطی در کنار بسندگی زبانی و فرهنگی اختصاص دهد و مصوبهای نیز در این زمینه صادر کرده است تا بدین ترتیب دانشجویان برای رسیدن به سطح بسندگی زبانی و ارتباطی تلاش کنند.